آب نارنج

آب نارنج , آب نارنج و دیابت , آب نارنج برای لاغری , آب نارنج برای زن باردار , آب نارنج برای کبد , آب نارنج برای دیابت

آب نارنج , آب نارنج و دیابت , آب نارنج برای لاغری , آب نارنج برای زن باردار , آب نارنج برای کبد

آب نارنج

آب میوه نارنج دارای طبع سرد و خشک است و سرشار از انواع ویتامین‌ها به ویژه ویتامین ث است. خاصیت ضدعفونی کنندگی، کنترل فشار خون بالا ، کاهش ترشح صفرا، درمان ترش کردن معده و معالجه تورم حلق و گلو از مهمترین خواص آب نارنج در طب سنتی است. استفاده از آن در تهیه غذا و سالاد علاوه بر اینکه باعث خوشمزه‌تر شدن و عطر ویژه نارنج به غذای شما می‌شود، ارزش غذایی و خواص درمانی فراوانی به همراه خواهد داشت. طب سنتی سابقه طولانی در استفاده از خواص نارنج، از میوه، عرق بهارنارنج، چای بهارنارنج، رب نارنج و آب آن دارد. در این بخش از سایت جسارت شما را با خواص آن در طب سنتی و کاربرد آب این میوه پرخاصیت در پیشگیری و درمان بیماری‌ها آشنا می‌کنیم.

خواص آب نارنج برای بیماری ها

مصرف آب میوه نارنج به دفع سموم بدن کمک می‌کند و باعث دفع صفرا و فعالیت بهتر کبد می‌شود. کمک به تصفیه خون، درمان اختلالات کبدی، کاهش ترشح صفرا و تسکین سردردهایی که حاصل از مشکلات صفراوی است از خواص آن است. از آن در طب سنتی برای خارج کردن خلط‌های غلیظ و زردرنگ سینه استفاده می‌شود.  همانند سایر میوه‌های ترش برای سلامت دستگاه گوارش مفید است و برای درمان خانگی سوء هاضمه، نفخ، افزایش اشتها و درمان حالت تهوع کاربرد دارد.  حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد آنتی‌اکسیدان است و یک ماده ضد سرطان طبیعی محسوب می‌شود. از دیگر خواص آن در طب سنتی استفاده از آن برای کنترل فشار خون بالا است. متخصصان طب سنتی مصرف نصف لیوان آب میوه نارنج همراه با یک قاشق عسل بعد از خوردن غذا را برای افرادی که فشار خون بالا دارند، توصیه می‌کنند. دارای خاصیت ضد عفونی کنندگی است و قرقره کردن آن به درمان تورم حلق و گلو کمک می‌کند. از دیگر کاربردهای درمانی آن در طب سنتی استفاده از آن برای درمان درد سینه، سرفه و سردردهای ناشی از گرمی است. به این منظور، آب میوه نارنج تازه را با کمی نبات جوشانده و میل کنید. آب نارنج یک مرطوب کننده طبیعی برای پوست محسوب می‌شود و دارای خواص ضدالتهابی و ضد باکتریایی است. شما می‌توانید، آب نارنج تازه را گرفته و معادل یک سوم حجم آن گلاب اضافه کنید و هر روز صورت خود را با آن بشویید. شستشوی پوست صورت با این ترکیب، پوست چهره را تقویت می‌کند. همانند سایر خانواده مرکبات سرشار از ویتامین C بوده و برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی، گرفتگی بینی و درمان سینوزیت مفید است. کمک به لاغری، کاهش وزن و درمان یبوست از دیگر خواص آب نارنج است. به این منظور آب نارنج تازه را با مقدار کمی شکر مخلوط و مصرف کنید. آلکالوئید سینافین موجود در آن، باعث افزایش متابولیسم بدن و کاهش اشتها شده و در کنار ورزش می‌تواند باعث لاغری و کاهش وزن افراد شود. مصرف آن در کاهش کلسترول بالای خون موثر است و برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی، تحریک و تقویت عضلات قلب نقش اساسی داشته و در رفع نارسایی‌ها، ضعف قلب و ترومبوز بسیار موثر است. از بین بردن پُف کردگی زیر چشم از دیگر خواص آن در طب سنتی است.در کاهش قند خون موثر است و از این رو به بیماران دیابتی توصیه می‌شود این چاشنی را همراه سالاد سبزیجات تازه و غذایشان مصرف کنند. خوردن آب نارنج همراه غذا به جذب بهتر آهن غذا توسط سلول‌های بدن کمک می‌کند و برای افراد مبتلا به کم خونی مفید است.

مضرات آب نارنج

زیاده‌روی در مصرف نارنج و آب آن ممکن است باعث افزایش فشار خون شود که می‌تواند باعث افزایش ضربان قلب و تپش قلب شود. لازم است بدانید آب نارنج با کافئین واکنش می‌دهد و خطر ابتلا به فشار خون بالا، غش، حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد. استفاده از آن در برخی افراد باعث تشدید سردردهای میگرنی می‌شود. آب نارنج ممکن است باعث تشدید بیماری گلوکوم شود. ممکن است با دارو‌های استاتین تداخل دارویی ایجاد کند.

خاصیت لاغر کنندگی آب نارنج

دکتر مسعود کیمیاگر متخصص تغذیه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: لیمو ترش، آب نارنج، آبغوره و سرکه چاشنی های مفیدی هستند که می توان آنها را جایگزین نمک کرد که با استفاده از این چاشنی ها مزه و طعم غذا خوشمزه تر می شود. وی بیان کرد: برخی از افراد به نیت لاغری از آبغوره، آب لیمو، سرکه، آب میوه نارنج استفاده می کنند که باید به آنها متذکر شد این چاشنی ها فرد را لاغر نمی کنند و کالری غذاها در دستگاه گوارش هضم خواهد شد و در برخی افراد به اندازه اندک می تواند چربی خون را پایین آورد اما برای کنترل و پایین نگه داشتن چربی خون باید فرد دارای تغذیه مناسب و متعادل باشد و صرفا نمی توان با استفاده از این چاشنی ها چربی خون را پایین نگه داشت و افرادی که دارای چربی خون بالا هستند باید تحت کنترل پزشک باشند. این متخصص خاطرنشان کرد: برخی افراد این چاشنی ها را در صبح و هنگام ناشتا استفاده می کنند که دستگاه گوارش آنها را تحریک می کند زیرا آب لیمو، نارنج، آبغوره ،سرکه حاوی مواد اسیدی است که بهتر است پس از صرف غذا مصرف شود.

بیشتر بخوانید : خواص آب نارنج چیست ♥ خواص نارنج چیستخواص درمانی نارنج